Żydzi w Lesznie

Początki żydowskiego osadnictwa w Wielkopolsce sięgają XII-XIII wieku. Pierwsze gminy utworzono w Kaliszu i Poznaniu. W 1264 roku książę Bolesław Pobożny nadał wielkopolskim Żydom przywilej generalny, znany jako Statut Kaliski.

W kolejnych wiekach stał się on podstawą normującą prawne położenie Żydów w całej Polsce. Gwarantował im wolność osobistą, swobodę wyznania, osobne sądownictwo oraz wolność podróżowania i handlu.

Najstarszy wizerunek miasta umieszczony na karcie tytułowej poematu poświęconego królowi Władysławowi IV. Widok od strony północno-wschodniej. Miasto opasane jest wałami i bastionami. W centrum kompozycji ukazano renesansowy ratusz, a po jego bokach wieże kościołów i bram miejskich. Nad ratuszem napis: LESZNO. Pod wizerunkiem adres wydawniczy: W LESZNIE u DANIELA VETTERUSA Roku M.DC.L.
David Tscherning, Panorama Leszna, 1650; Muzeum Okręgowe w Lesznie; nr inw. S.191

Historia Żydów w Lesznie sięga pierwszej połowy XVI wieku. Najstarsze informacje potwierdzające ich obecność w przedlokacyjnej wówczas miejscowości, pochodzą z 1507 i 1534 roku. Oficjalne pozwolenie na osiedlenie się w mieście uzyskali po 1598 roku, od ówczesnych właścicieli: Andrzeja Lesz­czyńskiego i jego żony Zofii z Opalińskich.

Portret szlachcica ukazanego w popiersiu, w ujęciu trzy czwarte, przedstawiony w owalnym medalionie. Mężczyzna ubrany jest w żupan i delię – gruby płaszcz podbity futrem. Jego długie, układające się w loki włosy spływają na ramiona. Ma sarmackie wąsy o podkręconych końcówkach. Pod wizerunkiem znajduje się inskrypcja w języku łacińskim. Illustrissimus et Excellentissimus Dominus Dominus Boguslaus Comes in Leszno Leszczynski Procancellarius Regni Generalis Maioris Poloniae. Samboriensis Medziricensis Bydgosciensis Ostrzensis Czlachouiensis Borzechouiensis Osiecensis etc. etc. Capitaneus.
D. Schulz, I. Falck, Portret Bolesława Leszczyńskiego, koniec XIX w.; Muzeum Okręgowe w Lesznie; nr inw. MLH2282

W 1626 roku Rafał VII i Bogusław Leszczyńscy wydali przywilej, potwierdzający warunki osiedlenia się Żydów w Lesznie i ich uprawnienia gospodarcze. Na jego mocy Żydzi otrzymali do zasiedlenia odrębną dzielnicę – na północny-zachód od rynku – oraz pozwolenie na budowę synagogi i założenie cmentarza. W przywileju z 6 maja 1628 roku Leszczyńscy określili uprawnienia i obowiązki Żydów, regulując stosunki pomiędzy właścicie­lami grodu, władzami miejskimi i wyznawcami religii mojżeszowej. Na czele gminy stali wówczas: Izrael Glaser, Łazarz z Łęczycy i Mojżesz Aaron. Informacje dotyczące żydowskich mieszkańców znalazły się także w przywilejach dla leszczyńskich kuśnierzy z 1604 roku i krawców z 1636 roku oraz w dokumentach i aktach sądowych z 1617, 1631 i 1633 roku.

Fragment rysunku ukazującego dawne ubiory polskie z XVII w., przedstawiający dwóch Żydów. Mężczyzna z lewej strony ma na sobie szubę – płaszcz podbity futrem i ciemny chałat przewiązany ozdobnym pasem. Na głowie ma kapelusz z okrągłym, szerokim rondem. W lewej ręce trzyma dużą księgę. Mężczyzna z prawej strony jest odwrócony plecami. Jego wierzchnia szata przewiązana jest pasem. Na głowie ma sztrajmł – futrzaną czapkę. Obaj mają długie brody i pejsy, a na szyjach kryzy.
Jan Matejko, Żydzi polscy, XIX w.; https://wielkahistoria.pl/ (domena publiczna)

Szybki rozwój gminy żydowskiej sprawił, że już pod koniec XVII wieku zaliczano ją do najbardziej liczących się w Rzeczypospolitej. Miejscowi Żydzi wyróżniali się na polu działalności gospodarczej i religijnej. Szerokie kon­takty handlowe sięgały Rosji, Turcji i Persji. W XVIII wieku kupcy z Leszna dominowali na najważ­niejszych targach środkowoeuropejskich: w Lipsku, Wrocławiu, Frankfurcie nad Odrą, Toruniu, Jarosławiu i Brodach. Wywodzący się z Leszna uczeni piastowali urzędy rabinów we Włoszech, Anglii, Niderlandach, Niemczech i Francji. Wielką sławą cieszyła się leszczyńska jesziwa – wyższa szkoła religijna, przyciągająca studentów z całej Polski, Prus, Czech i Moraw. W mieście działało wielu wybitnych nauczycieli, m.in. Efraim Redisch, Abraham Lissa, Dawid Tewle i Akiba Eger.

Rycina z widokiem Lipska od strony wschodniej. Miasto opasane jest potężnymi murami, bramami i bastionami. W ich obrębie zaznaczono górujące nad miastem budynki kościelne, ratusz i wielokondygnacyjne kamienice. Wokół pasa umocnień wysadzono aleje drzew. Na przedmieściach ukazano domy mieszkalne, świątynie i siedziby magnackie z folwarkami oraz rozciągające się w ich sąsiedztwie pola uprawne.
Panorama Lipska, XVIII w.; domena publiczna

W XVIII wieku leszczyńscy Żydzi przejęli zwierzchnictwo nad ziemstwem wielkopolskim, rywalizując z największymi wówczas gminami w Poznaniu, Kaliszu i Krotoszynie.

Portret rabina Akiby Egera ukazanego w popiersiu, w ujęciu na wprost, przedstawiony w owalnym medalionie. Głowa mężczyzny skręcona została w lewą stroną. Ubrany jest w szubę – płaszcz podszyty futrem z szerokim kołnierzem. Na głowie ma czapkę z futrzanym obszyciem, spod której wysuwają się kosmyki siwych włosów. Jego długa, siwa broda spływa na pierś. Wokół oczu głębokie zmarszczki, podkreślające starczy wiek rabina. Pod wizerunkiem znajduje się inskrypcja w języku hebrajskim.
Portret Akiby Egera, XIX w.; https://pl.wikipedia.org/wiki/ (domena publiczna)

W latach 1714-1764 przedstawiciele miejscowej wspólnoty reprezentowali wielkopolskich Żydów na posiedzeniach Sejmu Czterech Ziem (Waad Arba Aracot), najwyższego żydowskiego organu władzy w Polsce. Występowali również jako rozjemcy w najważniejszych żydowskich sporach teologicznych, toczonych w Europie Środkowej, m.in. o herezję zwolenników pseudoproroka Sabbataja Cwi i o reformę szkolnictwa.

Upadek Rzeczypospolitej u schyłku XVIII wieku i włączenie Wielkopolski do Prus, spowodowały zachwianie się dotychczasowych podstaw życia Żydów w Lesznie. Odmienne warunki polityczne i gospodarcze oraz postępujący odpływ ludności, zwłaszcza w drugiej połowie XIX wieku, zdecydowały o spadku pozycji i znaczenia gminy.

Przedstawienie panoramy Leszna na tle alegorii obłudy. W górnej części ryciny widok miasta z zaznaczonymi budynkami kościelnymi i świeckimi oraz zabudową mieszkalną. Nad panoramą niemiecki napis: Leszno (Lissa). W dolnej partii na pierwszym planie postać kobieca ukazana frontalnie, trzymająca w lewej dłoni otwartą książkę. Niewiasta wręczająca monetę klęczącemu żebrakowi. W osi kompozycji umieszczono ozdobny kartusz z herbem i napisem: von Bodenhausen. Z lewej strony, na zwieńczeniu pilastru, znajduje się herb Leszna w owalnej tarczy.
Panorama Leszna z alegorią obłudy, 1783 r.; Muzeum Okręgowe w Lesznie; nr inw. MLS 1289

Żydzi nadal jednak odgrywali ważną rolę w ekonomicznym życiu miasta, zasiadali w miejskich władzach i angażowali się w działalność lokalnych organizacji społecznych i kulturalnych. Założone przez nich zakłady przemysłowe: fabryka pomp Philippa Hannach, fabryka obuwia Juliusa Wolfa Herrnstadta, wytwórnia sztucznych win braci Rudolfa i Isidora Mollów, czy fabryka gotowej odzieży Abrahama Wolfa Goldschmidta, zaliczane były do największych w regionie. Żydowskie banki i domy handlowe posiadały siedziby w centralnych punktach miasta, a przebudowana w 1905 roku synagoga świadczyła o trwającej nieprzerwanie od XVI wieku obecności Żydów w mieście. W 1817 roku w Lesznie mieszkało 3644 Żydów, w 1871 roku – 1889, w 1905 roku – 997, a w 1920 roku – 505.

Fragment zabudowy ulicy Gabriela Narutowicza. Z prawej strony budynek fabryki pomp Philippa Hannacha z willą należącą do właścicieli. W jej sąsiedztwie stoi wysoka kamienica, a w głębi parterowe budynki mieszkalne. Przed obiektem fabrycznym i willą znajduje się ogrodzenie na podmurówce, z murowanymi słupkami, metalowymi przęsłami, kutą bramą i furtką. Po prawej stronie wznosi się komin fabryczny i stalowa wieża probiercza.
Fabryka pomp Philippa Hannacha, po 1920 r.; https://fotopolska.eu/1345715 (domena publiczna)

W okresie II Rzeczypospolitej liczba żydowskich mieszkańców Leszna nie przekraczała 200 osób. Jeszcze w latach 20. XX wieku miasto opuścili niemal wszyscy członkowie leszczyńskiej gminy. Na ich miejsce przybyli Żydzi z Centralnej i Wschodniej Polski – z byłych zaborów rosyjskiego i austro-węgierskiego.

 

Reklama banku i kantoru należącego do kupca Moritza Molla juniora. Druk w języku niemieckim, umieszczony w Księdze Adresowej miasta Leszna (Adreßbuch der Stadt Lissa für das Jahr 1905/6). Na karcie podano adres instytucji oraz ofertę banku, z wyszczególnieniem prowadzonych usług i operacji bankowych.
Reklama banku Moritza Molla, 1905 r.; Muzeum Okręgowe w Lesznie; nr inw. B.144

Dawnego potencjału nie zdołano już odbudować, a kryzys gospodarczy i nasilenie się postaw antysemickich pogłębiły tylko i tak trudną sytuację wyznawców judaizmu. Nieliczne żydowskie zakłady handlowe i rzemieślnicze stanowiły niewielką konkurencję, a podupadająca gmina, od 1932 roku obejmująca swoim zasięgiem cztery powiaty (leszczyński, kościański, gostyński i rawicki), miała trudności z zabezpieczeniem podstawowych potrzeb swoich członków. Kantorzy i rzeźnicy rytualni mieszkali jedynie w Lesznie i Bojanowie, a rabina okazjonalnie sprowadzano z Poznania. Na czele ostatniego Zarządu Gmin Żydowskich w Lesznie stał spedytor Henryk Rosenblum.

Rachunek ma kształt stojącego prostokąta. Przy górnej krawędzi podano nazwę miejscowości i pozostawiono miejsce na wpisanie daty wystawienia pokwitowania. Poniżej znajduje się nazwa sklepu i adres: SPRZEDAŻ TOWARÓW MANUFAKTUROWYCH / I BIELIZNY WŁASNEGO WYROBU / L. FRENKEL / LESZNO, ULICA KOŚCIAŃSKA 82. Pod nimi tytuł dokumentu: Rachunek i wykropkowana linia, pozwalająca na wpisanie nazwiska kontrahenta. W rubrykach odręcznie wpisano nazwy sprzedanych towarów, ich ilość i ceny.
Rachunek ze sklepu Leiba Frenkla, przed 1939 r.; Muzeum Okręgowe w Lesznie, nr inw. MLJ/IP 1

Po wybuchu II wojny światowej niemieckie władze, w grudniu 1939 roku, deportowały mieszkających w Lesznie Żydów do Generalnego Gubernatorstwa. Wywieziono ich do Tomaszowa Mazowieckiego, Sokołowa Podlaskiego i miejscowości Sarnaki, w powiecie łosickim. Losy większości z nich są nieznane. Lata okupacji przeżyli tylko nieliczni: Henryk Rosenblum z żoną, siostry Diamant, Bruno Pachter, Samuel Grünbaum, Masza Glicenstein, Ruth Frymermann, Efraim Sternberg, Sura Grossmann z córką Różą, bracia Erich i Egon Hoffmannowie oraz ich matka Malwina z domu Fleischer, wdowa po wiceprezesie leszczyńskiego Sądu Okręgowego. Pozostali zginęli w gettach i obozach zagłady.